Sahi, ben kimim? // Who am I really?
Orhan Cem Çetin
Fotoğrafçı vs.
http://www.orhancemcetin.wordpress.com
gmail@orhancemcetin.com
Please scroll down for English
“Fotoğraf esasen, ancak ona bakan birey tarafından, oldukça karmaşık ve çoğunlukla bilinçaltı süreçler sonucunda anlamlandırılan, kendisi kör ve anlamdan yoksun bir görsel imgedir.
Fotoğrafa, izleyen değil de onu üreten kişi tarafından belli anlamların yüklenmesi, fotoğrafın bir taşıyıcı haline getirilmesi de bir o kadar karmaşık süreçler gerektirir ve net ifadeler oluşturmak oldukça güç, neredeyse imnkansızdır. Sadece görsel tatminlerle ya da izleyicinin serbest çağrışımlarıyla yetinmek istemediğimde, iletmeye çalıştığım ifadenin tarih ve coğrafyadan bağımsız olarak netleşmesi, net kalması için fotoğrafın dışında başka malzemelere, başka yapı taşlarına, ek ifade olanaklarına ve özellikle de söze yani metinlere başvuruyorum.
İfadenin net, anlaşılır ve incelikli olabilmesinin bir yolunun da lokal olmak, şimdi ve buradaki izleyici için üretmek olduğunu, bunun için de izleyiciye çok yakın durmak gerektiğini düşünüyorum.”
1960 yılında İstanbul’da doğan Çetin, fotoğraf alanında kendisini yetiştirdi. 1982 yılında Boğaziçi Üniversitesi Psikoloji Bölümü’nde lisans, 2009 yılında İstanbul Bilgi Üniversitesi Görsel İletişim Tasarımı Bölümü’nde yüksek lisans derecesini tamamladı
İlk kişisel sergisi Tanıdık Şeyler‘i 1988 yılında açtığında, fotoğrafta alternatif yaklaşımı ile dikkat çekti. Çetin o tarihten bu yana çok sayıda kişisel proje gerçekleştirmiş, farklı disiplinlerden sanatçılar ile birlikte çok sayıda ortak projede yer almıştır.
Çetin sanat çalışmalarının yanı sıra hayatını editoryal fotoğrafçılık, fotoğraf teknikleri/teknolojisi alanında danışmanlık ve fotoğraf eğitmenliği yaparak kazanmaktadır. Halen Bahçeşehir Üniversitesi eğitmen kadrosundadır.
İstanbul Modern Sanat Müzesi Fotoğraf Galerisi eski danışma kurulu üyesidir.
1985 yılından bu yana fotoğraf sektöründe farklı pozisyonlarda çalışmış olan Çetin yurt dışında çok sayıda eğitim programına katılmış, kendisi de farklı ülkelerde profesyonellere ve üniversite öğrencilerine yönelik dersler, atölyeler geçekleştirmiştir.
1980′lerin sonlarından itibaren Türkiye’de fotoğraf eğitimine katkıda bulunan sanatçının uzun süre çalıştığı kurumlar arasında İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi, Yıldız Teknik Üniversitesi Meslek Yüksek Okulu, Yeditepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, Akademi İstanbul, İFSAK, kurucularından olduğu Galata Fotoğrafhanesi Fotoğraf Akademisi ve İstanbul Bilgi Üniversitesi İletişim Fakültesi sayılabilir.
Fotoğraf editörlüğü, çevirmenlik ve fotoğraf yazarlığı da yapan Çetin’in kişisel çalışmaları, denemeleri ve eleştiri metinleri farklı basılı ve on-line dergilerde yer almaktadır.
Orhan Cem Çetin sergi, gösteri ve performanslarında kavramsal, disiplinlerarası ve cesaretli tutumu ile tanınmaktadır.
Sanatçının 2000 yılında Karakutu Cep Fotoğraf Albümleri dizisi içinde yer alan mini albümü Renk’arnasyon, 2004 yılında fotoğraf ve kara mizah içeren metinlerden oluşan kitabı Bedava Gergedan (Okuyanus Yayınevi / 2. Baskı 2018 Fil Books) ve 2018 yılında hayali bir kişinin fotoğraflı güncesi olan TutKeep (Fil Books) yayınlanmıştır.
Kişisel Sergiler ve projeler
2020
Derin Kadar İnce (Fotoğraf ve Video), Küratör: Eda Yiğit, Galeri A, İzmir
2018
Sahne Arkası (Fotoğraf, video, obje ve metin), Küratör: Eda Yiğit, Evin Sanat Galerisi, İstanbul
2016
Benimsin (Fotoğraf ve video), Sanatorium Galeri, İstanbul
2014
Gümüş Gezgen (fotoğraf), Sanatorium Galeri, İstanbul
2013
Portfolio Serisi II: Orhan Cem Çetin (fotoğraf, video, metin), retrospektif sergi. Küratör: Marcus Graf; PlatoSanat, İstanbul
2011
Yeni Çağ (fotoğraf), Kusursuzluk Zaman Alır (Bir Gün Çok Güzel Olacağım) serisi ile birlikte; Sanatorium Galeri, İstanbul
2008
Artıklar (fotoğraf) Yan Gastrobar, İstanbul
2006
81. Cadde (Video ve projeksiyon dekor / Özgür Erkekli için), İstanbul Devlet Tiyatrosu, İstanbul
2003
Hayatımın Fotoğrafı (fotoğraf) İstanbul Bienali, Oda’da Buluşmalar, Kuledibi, İstanbul
2002
Yaklaş! (fotoğraf) Atatürk Kültür Merkezi, İzmir / Context:Europe 2002 Sanat Festivali, Theater Des Augenblicks, Viyana
Ticket (fotoğraf) Yeni Balkan Fotoğraf Festivali, Iliois Sanat Merkezi, Selanik
2001
Bilet (fotoğraf) İMKB Sanat Galerisi, İstanbul
1999
Düşdeğirmeni (metin ve fotoğraf) İFSAK İstanbul Fotoğraf Günleri, Taksim Sanat Galerisi, İstanbul
1997
Böyle Fotoğralar Yok (fotoğraf tasvirleri) Eklisia Sanat Galerisi, Gümüşlük, Muğla
Uyku (performans), İstanbul Performans Günleri, Tarihi Darphane, İstanbul
Bir Fotoğraf Sergisi (Özgür Erkekli ile, happening), Tarihi Darphane, İstanbul
Umbra (Figen Evren ile, fotografik gölge tiyatrosu), İstanbul Saydam Günleri, İtalyan Kültür Merkezi, İstanbul
1995
Çalıntı Düşler (fotoğraf, yaratıcı oyuncu Merih Atalay ile), Bilişim Kurultayı, İstanbul
1993
Renk’arnasyon (erken sayısal fotoğraf) Aksanat, İstanbul
1989
Yumuşak Şeyler (fotoğraf), Vakkorama, İstanbul
1988
Tanıdık Şeyler (fotoğraf) Refo Fotoğraf Galerisi, İstanbul
Karma Sergiler, Ortak Projeler
2017
Hücum ve Ricat, Murat Germen ile birlikte, Evin Sanat Galerisi
2013
Geçmiş ve Gelecek, İstanbul Modern koleksiyon sergisi. Küratör: Levent Çalıkoğlu. İstanbul Modern Sanat Müzesi, İstanbul
2012
Karşılaşmalar: Türk Çağdaş Sanatı Kore’de, Küratör: Hasan Bülent Kahraman. Insadong, Seul, Kore
Müze İçinde Bir Müze, Küratör: Fırat Arapoğlu. Elgiz Çağdaş Sanat Müzesi, İstanbul
Dünden Sonra, Fotoğraf koleksiyonundan bir seçki. Küratör: Engin Özendes. İstanbul Modern Sanat Müzesi, İstanbul
Gerçeklik Terörü, Koordinasyon: Periferi Kolektif. Depo, İstanbul
2011
İkametgah Kadıköy, Asfalt Art Gallery, İstanbul
İstanbullaşmak, Salt Beyoğlu, İstanbul
Suistimal, Sanatorium Galeri, İstanbul
Canım Lütfen Yapma! (Fırat Arapoğlu – Uluslararası Sanat Eleştirmenleri Derneği AICA ile), Proje 4L – Elgiz Çağdaş Sanat Müzesi, İstanbul
Re-Dejenerasyon (A ve B başlıklı fotoğraf çalışması ve Konuşma, iş yapıyorum başlıklı performans / sanatçı konuşması ile), Sanatorium Galeri, İstanbul
Eve Dönüş, Sanatorium Galeri / Güzelyalı Kültür Merkezi Sanat Galerisi, İzmir
Ateşin Düştüğü Yer, Türkiye İnsan Hakları Vakfı 20. Yıl Sergisi, Tütün Deposu, Tophane, İstanbul
Crossing the Bridge, Japan x Turkey, Design Festa Galeri, Tokyo
2010
Görünmez Oyun (performans: Satie Çalışıyorum ve fotoğraf serisi: Sahnede bir silah varsa, o bir gün mutlaka patlar), İstanbul 2010 etkinlikleri kapsamında, Tophane, İstanbul.
Kural Yok, Çağdaş Türk fotoğrafından bir seçki, Sanatorium, İstanbul
Kimlikler Lütfen, Cermodern Çağdaş Sanat Merkezi, Ankara
Turist (in)Formation, Galeri K2, İzmir
Mercek Değil Prizma, Çağdaş Türk Fotoğrafı (Komşuluk ve Kusursuzluk Zaman Alır serilerinden bir seçki ile), Kaleidoscope Europe projesi kapsamında, Forum Almeida Eugenio, Evora, Portekiz
Kurtlarla Koşan Kadınlar (Hayatımın Fotoğrafı projesinden bir seçki ile), Fransa’da Türk Mevsimi sergileri kapsamında, Galerie Stimultania, Strasbourg
2009
Geçici Rahatsızlık (Komşuluk serisi ile), İstanbul 2010 / Taşınabilir Sanat etkinlikleri kapsamında gezici sergi, İstanbul
Le Pont – Photos de Galata / Bridge6, (Köprü6 sergisi), Fransa’da Türk Mevsimi sergileri kapsamında, L’Orangerie Sanat Galerisi, Paris
2008
Ne Halin Varsa Gör, Play Studio, İstanbul
Performans Günleri 08 (performans: Bach Çalışıyorum), GalataPerform, İstanbul
2007
Overtures (Fortuna serisi ile), Proje 4L – Elgiz Çağdaş Sanat Müzesi, İstanbul
Back to the Core (performans ve fotoğraf), Garanti Platform, İstanbul
Köprü6; Galata Fotoğrafları, İstanbul Modern Sanat Müzesi, İstanbul
2005
Orsey Tinger – Reddedildi (Murat Germen ile), Fotoğraf Vakfı, İstanbul
2004
Bizden Görünenler. Cumhuriyet Sonrası Türk Fotoğrafından Bir Kesit, İstanbul Modern Sanat Müzesi, İstanbul
2003
İstanbul, Washington
Assos, Assos Mitos Festivali, Behramkale
İyi, Kötü ve Çirkin, İstanbul Performans Günleri, İstanbul
Sanatçı Defterleri, Yapı Kredi Sanat Merkezi, İstanbul
2002
Koridor, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, İstanbul
Sondaj; Türk Fotoğrafında Güncel Projeler, Pamukbank Fotoğraf Galerisi, İstanbul
Kontakt, Pamukbank Fotoğraf Galerisi, İstanbul
60 Yıl, 60 Sanatçı, Dr. Nejat Eczacıbaşı Vakfı Sanal Müzesi, Art-ist Sanat Fuarı, İstanbul
Kıvranış (Video ve projeksiyon dekor / Emre Koyuncuoğlu için), Tiyatro Festivali, Atatürk Kültür Merkezi, İstanbul
Context:Europe 2002 Sanat Festivali, Theater Des Augenblicks, Viyana
2001
Atık, Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi, İstanbul
2000
Bir Küçücük Sergicik, Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul
Hayat Devam Ediyor (Video ve projeksiyon dekor / Emre Koyuncuoğlu için), İzmit Şehir Tiyatrosu, Babylon Performans Merkezi, İstanbul
Ütü Masası (Öykü Potuoğlu, John Cook ve Figen Evren ile performans), Dulcinea Çağdaş Sanat Merkezi, İstanbul
Şapka (fotografik projeksiyon dekor / Işıl Kasapoğlu için), İstanbul Devlet Tiyatrosu, İstanbul
1999
Ayak Takımı (Öykü Potuoğlu ve John Cook ile performans), METU Modern Dans Günleri, Ankara
1998
Mutfak Kazaları (Üç perdeli fotografik projeksiyon dekor / Emre Koyuncuoğlu için), İzmit Şehir Tiyatrosu, İzmit
1996
İstanbul: İnançların Buluştuğu Kent, Milli Reasürans Sanat Galerisi, İstanbul
1992
Bir Varmış, Bir Yokmuş (Uçan Sergi / Hadiye Cangökçe ile), İFSAK İstanbul Fotoğraf Günleri, İstanbul
Emprovizyon (Rütte Fotoğraf Grubu ile), İFSAK İstanbul Fotoğraf Günleri, Fransız Kültür Merkezi, İstanbul
1991
Tek Hücreliler (Hadiye Cangökçe ile), İFSAK İstanbul Fotoğraf Günleri, Fransız Kültür Merkezi, İstanbul
1990
Eşya (Hadiye Cangökçe ile), Bilsak, İstanbul
1988
Turkish Photographers, Belediye Sanat Galerisi, Oslo
Güncelleme: Ocak 2014
Orhan Cem Çetin
Photographer etc.
http://www.orhancemcetin.wordpress.com
himself@orhancemcetin.com
“A photograph is basically a blunt image lacking any inherent meaning whatsoever, waiting to be attached a meaning only by the viewer through highly complex, usually subconscious processes.
Attaching a meaning to a photograph not by the viewer but by its author so that it turns to a container, also involves extremely complex processes and constructing clear expressions with photography is a very difficult task, if not tottaly impossible. Whenever I do not feel satisfied with visual gratification or free associations generated in the viewers’ minds, whenever I wish to clarify my expression and keep it clear independent of the time and place it is confronted with , I feel free to utilize other means, additional constraction elements, materials other than photographic images, further means of expression, especially words, i.e texts.
I also believe that in order for a clear and sophisticated expression / communication to take place, it is important to be local and perform fort he audience here and now.
This in turn requires that I stay as much in proximity to the audience as possible.”
A self taught photographer, Çetin was born in Istanbul in 1960. In 1982, he graduated from the Department of Psychology at Boğaziçi University, Istanbul and received his MFA degree in Visual Communication Design at Istanbul Bilgi University in 2009.
He opened his first solo exhibition “Familiaria” in 1988. Comprised of hand coloured paper negative prints, his work attracted considerable attention with its alternative approach to photography. Numerous solo and group shows have followed ever since.
Today, Çetin earns his living as an artist, a photographer, a consultant on photography and photographic technology, and as a lecturer at Istanbul Bahcesehir University.
He is a former member of the advisory board of Istanbul Modern Art Museum Photography Gallery.
As well as having worked in the photography sector since 1985, Çetin has participated in several training programs abroad and held many local and international workshops himself.
Since the end of the 1980s, Çetin has contributed to photography education at various institutions including Istanbul University Faculty of Communication, Galata Academy of Photography, Yıldız Technical University Vocational School of Arts and Crafts, Yeditepe University Faculty of Fine Arts, Istanbul Bilgi University Faculty of Communication, Fachhochschule Hagenberg at Linz and Akademi Istanbul among others.
He also works as a photography editor, translator and photography writer. His personal works, essays, and critiques are published in various printed periodicals as well as e-zines. In his exhibitions and performances, Orhan Cem Çetin is recognized for his focus on a conceptual and interdisciplinary approach.
In 2000, Orhan Cem Çetin released a mini-album, Renk’arnasyon through Karakutu Cep Photograph Albums series, Bedava Gergedan (Rhino for Free), a black humor collection of photography and literature in 2004 (Okuyanus Publishing) and TutKeep, a photographic diary of an imaginary person, in 2018 (Fil Books).
Solo Exhibitions and Projects
2020
Skin Deep (photography and video), Curator: Eda Yiğit, Galeri A, İzmir
2018
Backstage (photography, video, object, text), Curator: Eda Yiğit, Evin Art Gallery, Istanbul
2016
I Own You (photography and video), Sanatorium Gallery, Istanbul
2014
Silver Planet (photography), Sanatorium Gallery, Istanbul
2013
Portfolio Series II: Orhan Cem Çetin (photography, video, text), Curated By: Marcus Graf; PlatoSanat, Istanbul
2011
New Age (photography), including the series Perfection Takes Time (I Will Be Beautiful One Day); Sanatorium Gallery, Istanbul
2008
Leftovers (photography) Yan Gastrobar, Istanbul
2006
81st Street (video and projection design for theater), Istanbul State Theater, Istanbul
2003
The Picture of my Life (photography) Istanbul Biennial, Meetings at the Room, Kuledibi, Istanbul
2002
Get Closer! (photography) Atatürk Culture Center, İzmir / Context:Europe 2002 Art Festival, Theater Des Augenblicks, Wien
Ticket (photography) New Balkan Photography Festival, Iliois Art Center, Thessaloniki
2001
Ticket (photography) Istanbul Stock Exchange Art Gallery, Istanbul
1999
Dream-mill (text&photography) İFSAK Istanbul Photography Days, Taksim Art Gallery, Istanbul
1997
There are no Such Pictures (textual photography) Eklisia Art Gallery, Gümüşlük, Muğla
The Sleep (performance), Istanbul Performance Days, The Ottoman Mint, Istanbul
A Photography Exhibition (with Özgür Erkekli, happening), The Ottoman Mint, Istanbul
Umbra (with Figen Evren, photographic shadow theatre), Istanbul Slide Show Days, Italian Culture Center, Istanbul
1995
Stolen Dreams (photography, with Merih Atalay), Informatics Congress, Istanbul
1993
Renk’arnasyon (early digital photography) Aksanat, Istanbul
1989
Soft (photography), Vakkorama, Istanbul
1988
Familiaria (photography) Refo Photography Gallery, Istanbul
Group or Joint Shows
2017
Attack and Retreat, Joint exhibition with Murat Germen, Evin Art Gallery, Istanbul
2013
Past and Future, Main selection from Istanbul Modern’s collection. Curator: Levent Çalıkoğlu. Istanbul Modern Art Museum, Istanbul
2012
Encounters: Turkish Contemporary Art in Korea, Curator: Hasan Bülent Kahraman. Insadong, Seul, Korea
Museum Inside a Museum, Curator: Fırat Arapoğlu. Proje4L / Elgiz Museum of Contemporary Art, Istanbul
After Yesterday, A selection from the photography collection. Curator: Engin Özendes. Istanbul Modern Art Museum, Istanbul
Reality Terror, Coordinated by Periferi. Depo, Istanbul
2011
Dwelling in Kadıköy, Asfalt Art Gallery, İstanbul
Becoming Istanbul, Salt Beyoglu, Istanbul
Abuse, Sanatorium Gallery, Istanbul
Dear Don’t Please! (In collaboration with Fırat Arapoğlu – International Art Critics Association AICA), Proje 4L – Elgiz Museum of Contemporary Art, Istanbul
Re-Degeneration (with photographic work Me&Ma and performance/artist talk: Don’t Talk, I’m Busy), Sanatorium Gallery, Istanbul
Back Home, Sanatorium Gallery / Güzelyalı Culture Center Art Gallery, Izmir
Where Fire Has Struck, Human Rights Foundation of Turkey, 20th Year Exhibition, Tobacco Warehouse, Tophane, İstanbul
Crossing the Bridge, Japan x Turkey, Design Festa Gallery, Tokyo
2010
Invisible Play (with performance: Practicing Satie, and photography series If there is a gun on stage, it will definitely fire one day), Tophane, Istanbul. Part of Istanbul 2010 events.
No Rules, A Selection from Contemporary Turkish Photography, Sanatorium, Istanbul
ID’s Please, Cermodern Center of Contemporary Art, Ankara
Tourist (in)Formation, Gallery K2, Izmir
Not a Lens But a Prism, Contemporary Turkish Photography (with selections from Proximity andPerfection Takes Time series), Forum Almeida Eugenio, Evora. Part of Kaleidoscope Europe project.
Women who Run with the Wolves (with selections from The Picture of my Life project), Galerie Stimultania, Strasbourg. Part of Saison de la Turqie exhibitions.
2009
Temporary Harassment (with the Proximity series), Travelling exhibition at municipality galleries around Istanbul, part of Istanbul 2010 events.
Le Pont – Photos de Galata / Bridge6, L’Orangerie, Paris. Part of Saison de la Turqie exhibitions.
2008
See What You Can Do, Play Studio, Istanbul
Performance Time 08 (with performance Practicing Bach), GalataPerform, Istanbul
2007
Overtures (with the Fortuna series), Proje 4L – Elgiz Modern Art Museum, Istanbul
Back to the Core (performance and photography), Garanti Platform, Istanbul
Brid6e; Photographers of Galata, Istanbul Modern Art Museum, Istanbul
2005
Orsey Tinger -Rejected (with Murat Germen), Photography Foundation, Istanbul
2004
Appearances as We See Them. A Collection of Post-Republic Turkish Photography, Istanbul Modern Art Museum, Istanbul
2003
Istanbul, Washington, USA
Assos, Assos Mitos Festival, Behramkale
Good, Evil and Ugly, Istanbul Performance Days, Istanbul
Artists’ Notebooks, Yapı Kredi Art Center, Istanbul
2002
Corridor, Marmara University Faculty of Fine Arts, Istanbul
Drill; Current Projects in Turkish Photography, Pamukbank Photography Gallery, Istanbul
Contact, Pamukbank Photography Gallery, Istanbul
60 Years, 60 Artists, Dr. Nejat Eczacıbaşı Foundation Virtual Museum, Art-ist Art Fair, Istanbul
Craving (video and projection design for theatre), Atatürk Culture Center, Istanbul
New Balkan Photography Festival, Iliois Art Center, Thessaloniki
Context:Europe 2002 Art Festival, Theater Des Augenblicks, Vienna
2001
Dump, Marmara University, Faculty of Fine Arts, Istanbul
2000
A Tiny Little Exhibition, Yıldız Technical University, Istanbul
Life Goes On (video and projection design for theatre), İzmit Municipality Theater, Babylon Performance Center, Istanbul
Irony Board (with Öykü Potuoğlu, John Cook and Figen Evren, performance), Dulcinea Contemporary Art Center, Istanbul
The Cap (photographic projection design for theatre), Istanbul State Theatre
1999
The Mob (with Öykü Potuoğlu and John Cook, performance), METU Modern Dance Days, Ankara
1998
Kitchen Accidents (photographic projection design for dance theatre), İzmit Municipality Theater, İzmit
1996
Istanbul: The City Where Religions Meet, Milli Reasürans Art Gallery, Istanbul
1992
Peek-a-boo (flying exhibition / with Hadiye Cangökçe), İFSAK Istanbul Photography Days, Istanbul
Improvision (with Rütte Photography Group), İFSAK Istanbul Photography Days, French Culture Center, Istanbul
1991
Monocellular Bodies (with Hadiye Cangökçe), İFSAK Istanbul Photography Days, French Culture Center, Istanbul
1990
Belongings (with Hadiye Cangökçe), Bilsak, Istanbul
1988
Turkish Photographers, Municipality Art Gallery, Oslo, Norway
Updated: January 2014
Bir Cevap Yazın